Toch minder treinen in onze regio

CASTRICUM  – Specialist op het gebied van de treinenloop, frequenties en toekomstige plannen van de NS, Dave van Ooijen, kan zich behoorlijk opwinden hoe de Nederlandse Spoorwegen zijn reizigers op het verkeerde been (spoor) zet.

In een publiciteitscampagne zegt de NS dat er meer Intercity’s en Sprinters tussen de grote steden gaan rijden. Dave van Ooijen, ook lid van de Maatschappelijke Denktank op dit gebied, vindt dit op zijn zachtst gezegd, het in de maling nemen van de treinreizigers. Zeker wat betreft het gebied boven het Noordzeekanaal tot aan de kop van Noord-Holland.

Dave verwijst daarbij naar https://nos.nl/artikel/2500299-ns-breidt-dienstregeling-uit-meer-treinen-tussen-grote-steden. Maar waarbij tussen de regels door de kop van Noord-Holland flink wordt vergeten. Dave vraagt zich dan ook af, of met de nieuwe dienstregeling Castricum en de andere BUCH-gemeenten beter bereikbaar worden. Het antwoord is nee !

Want in 2024 gaan er minder spits IC's op de Kennemerlijn rijden, minder sprinters op de Zaanlijn in het weekend, minder sprinters op de Zaanlijn van maandag t/m vrijdag in de daluren en minder IC's op de Zaanlijn op vrijdag, zaterdag en zondag.

Conclusie: voor boven het Noordzeekanaalgebied richting Haarlem, Amsterdam en Schiphol is het beeld dus helemaal niet zo rooskleurig. De Noord-Hollandse politiek heeft hier in de gesprekken met de NS dus helemaal niets kunnen bereiken.

Dave van Ooijen; " Ik denk dat het tijd wordt dat dit op de agenda van de gemeenteraad wordt gezet en dat het College een (stevige) boodschap meekrijgt, dat er meer druk vanuit de gezamenlijke gemeenten langs de Zaanlijn en de Kennemerlijn nodig is, om hier met ingang van de volgende dienstregeling veranderingen in aan te brengen".

Foto: Aart Tóth