Bijna 8 op de 10 mensen koopt online

In de eerste helft van 2023 zei 78% van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online gekocht te hebben. Dat is meer dan een jaar eerder, en vergelijkbaar met 2021. 

De online verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe, terwijl de verkoop van fysieke goederen nauwelijks is veranderd. 

Van de online shoppers had 43% klachten over de aanschaf. In 2021, toen er ook naar klachten werd gevraagd, was dat 56%. 

Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS, die jaarlijks van april tot juli gehouden, onder 6.000 mensen van 12 jaar of ouder.  

In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93%), van de 75-plussers deed 36% online aankopen.

Online kaartjes kopen voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement nam toe van 38% in 2022 naar 42% in 2023. In 2023 kocht 48% van de 12-plussers films of series via een streamingdienst, of als download. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon, of muziek via een streamingsdienst. 

Kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden werd in 2023 door 57% van de bevolking van 12 jaar of ouder online gekocht.

Iets meer dan 40% van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Verder kocht ongeveer een kwart van de 12-plussers via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren. 

In 2023 was de online aankoop van meubels, computers, elektronica, gedrukte boeken, maaltijden en etenswaren lager dan in 2021, tijdens de coronapandemie.

Foto: Omroep Castricum